Rozwój niemowlaka - następna strona.

Pamiętam emocje które mną władnęły kiedy pierwszy raz zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z odrobiną niepewności. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- masę pytań co robić w danych momentach, co będzie robiło dziecko i jak się wówczas zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam zdawać sobie sprawę, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie doświadczeń ludzi których uważasz za znawców. Zadajesz pytanie położnej kiedy kąpać dziecko, a ona mówi, że niektórzy to myją każdego dnia, inni ludzie co dwa dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i ile- to twierdzi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, że dla młodych rodziców bardzo istotne jest mieć pojęcie jak rozwija się noworodek, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ów nauka może być bardziej powszechna.
Miej na względzie jednak, że informacja gatunku „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i często włączają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło konkretną umiejętność. Pamiętajcie też, że wówczas gdy dziecko jest wcześniakiem to wskazane jest dobrze ustalić poprawny miesiąc rozwoju.
Zdolności malucha w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-maluch staje się coraz bardziej symetryczny -układa główkę prosto w stosunku do tułowia. Problemem jaki jesteś w stanie wychwycić jest to, że główka skręcona jest nieustannie w jedną stronę, lub 1 ucho jest bezustannie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, zaś po prawej stronie jest wydłużona.
-bobas zaczyna obracać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może sytuacja kiedy dziecko nie skręca główki w jedną stronę - gdy w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem noworodek nie skręca główki lub jakość tego skrętu zdaje się być kompletnie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zobaczysz, że raz za razem lepiej radzi sobie w trzymaniu główki. Gdy starsze dziecko nie potrafi stabilnie utrzymać główki, należy ją podtrzymywać, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie spełniają swojego zadania.
Ręce.
-niemowle poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która w dalszym etapie życia wydaje się być dla niego niejednokrotnie odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie przedmioty wyłącznie jedną ręką, bądź też 1 ręka dzierży wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nogi jeszcze częściej unoszone są do góry, najpierw maluch zacznie dotykać kolan, a po pewnym czasie stóp. Maluch uczy się w ten sposób swojego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na parę sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wówczas pobudza, poprawia i trenuje mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana do boku i próbować przyciągać stopy do buzi. Warto odnotować, iż niedostatek czynności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć mnóstwo złych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i wiele innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
Czasami słyszę od znajomych, że ich noworodek przeprowadza daną czynność w inny sposób niż wszystkie dzieci - czy to coś złego ? Otóż wypada się zastanowić dlaczego wykonuje to w inny sposób ? Bo jeżeli dziecko posiada zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z pewnego względu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeśli niemowle podczas pełzania korzysta z jednej nogi, a drugą ciągnie- to być może część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma prawidłowego napięcia. https://redirect.qxa.pl/fizjoterapeuta-sanok to nie jest wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to niekorzystne konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W chwili każdego ruchu ręka, czy kończyną dolną do mózgu malucha - a konkretnie do kory ruchowej- dociera sygnał, że tenże gest wystąpił. W związku z tym „prawidłowy” rozwój ruchowy gwarantuje także właściwy wzrost mózgu bobasa.
Kto musi być w szczególności wyczulony ?
Informacje te nie powstały aby straszyć świeżo upieczonych rodziców, a conajwyżej w zamysle zwiększenia świadomości rodziców ! Wieczne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednakże grupa dzieci, jaka wyjątkowo jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do prawidłowego wzrostu w największym stopniu ?
Badania demonstrują, że mimo dużej ilości rozbieżności olbrzymie znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet niemowlaki , które w efekcie rozmaitych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- o ile poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !