Rozwój niemowlaka - odkryj więcej.

Pamiętam emocje jakie mną kierowały kiedy po raz pierwszy zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z nutką wątpliwości. Z jednej strony jesteś ogromnie szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- tysiące pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się wobec tego zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam wiedzieć, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie rad ludzi których uważasz za ekspertów. Zadajesz pytanie położnej jak często myć dziecko, a ona mówi, że niektórzy to myją regularnie, drudzy co parę dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i ile- to mówi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Jestem zdania, iż dla świeżo upieczonych rodziców niesłychanie ważne jest posiadać wiedzę jak rozwija się noworodek, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta mądrość może być bardziej dostępna.
Zapamiętaj jednak, że wiedza pokroju „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i zazwyczaj obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło konkretną zdolność. Pamiętajcie również, że gdy wasza pociecha jest wcześniakiem to powinno się odpowiednio ustalić właściwy miesiąc rozwoju.
Umiejętności małego w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
https://www.evernote.com/shard/s447/sh/ba2240a2-853b-43dc-923c-f5b9d18d3162/691e909bc2dc4ed21f41caf411693cbb noworodek jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto w stosunku do tułowia. Problemem który jesteś w stanie wychwycić wydaje się być to, że głowa skręcona jest nieustannie w jakąś stronę, czy 1 ucho jest nieprzerwanie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-bobas zacznie skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może stan rzeczy jeżeli maluch nie obraca główki w jedną stronę - gdy w momencie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem niemowle nie skręca główki lub jakość takiego skrętu okazuje się być całkiem inna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach ujrzysz, że coraz lepiej radzi sobie w trzymaniu głowy. Jak starsze dziecko nie ma zdolności stabilnie utrzymać główki, należy ją podtrzymywać, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze głowy.
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, jaka w późniejszym etapie życia jawi się być dla niego wielokrotnie odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie rzeczy wyłącznie jedną dłonią, bądź 1 ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieprawidłowym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nóżki jeszcze częściej podciągane są do góry, na wstępie dziecko rozpoczyna dotykać kolan, a później stóp. Maluch uczy się w ten sposób swego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak robić na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim przypadku aktywizuje, rozwija i trenuje mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana w bok i próbować przyciągać stopy do buzi. Powinno się zaznaczyć, że niedobór czynności mięśnie brzucha w dalszym okresie może mieć sporo negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Czasem słyszę od znajomych, że ich niemowle wykonuje określoną czynność w inny sposób niżeli wszystkie niemowlaki - czy to coś złego ? http://fizjoterapeutasanok39.pen.io więc warto się zastanowić w jakim celu robi to inaczej ? Ponieważ jeżeli maluch posiada zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z pewnego powodu go omija- to coś się musiało stać. Jeżeli noworodek podczas pełzania korzysta z 1 kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to zapewne część mięśni w ciągniętej kończynie dolnej nie ma harmonijnego napięcia. https://www.openlearning.com/u/rehabilitacjasanok96/blog/UytecznaStronaORozwojuNiemowlaka/ przypadku gdy to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to groźne następstwa.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W trakcie każdego ruchu rączką, czy kończyną dolną do mózgu niemowlaka - a dokładnie do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, że owy ruch wystąpił. Zatem „prawidłowy” rozwój ruchowy umożliwia również poprawny progres mózgu bobasa.
Kto powinien być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały żeby straszyć ludzi, a conajwyżej w zamysle powiększenia świadomości rodziców ! Uporczywe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednak grupa dzieci, jaka szczególnie jest podatna na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do prawidłowego rozwoju najbardziej ?
Badania demonstrują, że mimo dużej liczby różnic olbrzymie znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet dzieci , które w wyniku różnych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- o ile poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !