Pełny raport o rozwoju niemowlaka.

Pamiętam emocje które mnie nachodziły gdy po raz pierwszy zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z odrobiną niejasności. Z jednej strony jesteś ogromnie szczęśliwy i zadowolony, z drugiej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- tysiące pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się w owym czasie zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam posiadać wiedzę, że jest właściwie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie rad ludzi których uważasz za fachowców. Zadajesz pytanie położnej jak często myć dziecko, a ona mówi, że jedni to kąpią codziennie, pozostali co parę dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i w jakich ilościach- to twierdzi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla młodych rodziców niesłychanie znaczące jest zdawać sobie sprawę jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ów nauka winna być bardziej dostępna.
Nie zapominaj jednak, że wiadomość gatunku „typowy rozwój dziecka” definiowane są procentowo i z reguły obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną umiejętność. Pamiętajcie też, że gdy dziecko jest wcześniakiem to wskazane jest trafnie określić należyty miesiąc rozwoju.
Umiejętności pociechy w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-maluch jest się coraz bardziej symetryczny -układa główkę prosto wobec tułowia. Problemem który jest sens uchwycić wydaje się być to, że głowa skręcona jest cały czas w jedną stronę, czy też jedno ucho jest cały czas bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, zaś po prawej stronie jest wydłużona.
-noworodek zacznie skręcać głowę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może przypadek gdy maluch nie obraca główki w jedną stronę - jeśli podczas zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem dziecko nie skręca główki lub jakość owego skrętu zdaje się być całkowicie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że raz za razem lepiej radzi sobie w trzymaniu główki. Wówczas gdy starsze dziecko nie jest w stanie stabilnie utrzymać główki, należy ją utrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie spełniają swojego zadania.
Ręce.
-maluch przez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która to w późniejszym etapie życia będzie dla niego nieustannie odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta przedmioty tylko jedną ręką, ewentualnie 1 ręka dzierży wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
rehabilitacja sanok coraz to częściej podciągane są do góry, wpierw maluch zacznie dotykać kolan, a z czasem stóp. Maluch uczy się w ten sposób swego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak czynić na kilka sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim razie stymuluje, rozwija i trenuje mięśnie brzucha. Wówczas gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i próbować pociągać stopy do buzi. Należy zauważyć, iż niedostatek czynności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć wiele złych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i wiele innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Raz na jakiś czas słyszę od znajomych, że ich bobas przeprowadza daną czynność inaczej aniżeli wszystkie noworodki - czy to coś negatywnego ? Otóż wypada się zastanowić w jakim celu robi to nie tak samo ? Ponieważ jeżeli maluch ma zaprogramowany zrównoważony rozwój- a z pewnego powodu go omija- to coś się musiało stać. Jeżeli noworodek podczas pełzania używa 1 kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to być może część mięśni w ciągniętej nodze nie ma właściwego napięcia. Jeśli to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to negatywne skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W czasie każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu niemowlaka - a konkretnie do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, że ten gest nastąpił. Dlatego „prawidłowy” rozwój ruchowy uzupełnia także poprawny wzrost mózgu niemowlaka.
Kto musi być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały ażeby straszyć ludzi, a conajwyżej w zamiarze zwiększenia świadomości rodziców ! Uporczywe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednak grupa dzieci, jaka w szczególności jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego wzrostu najbardziej ?
Badania pokazują, że mimo dużej ilości rozbieżności ogromne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet noworodki , które w efekcie rozlicznych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się odpowiednią ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !