Użyteczna strona o rozwoju niemowlaka.

Pamiętam jakby wczoraj te emocje które mną targały kiedy zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z nutką wątpliwości. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z drugiej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- sporo pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się w takim przypadku zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam widzieć, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie opinii ludzi których uważasz za znawców. Zadajesz pytanie położnej kiedy kąpać dziecko, a ona mówi, że jedni to kąpią każdego dnia, inni ludzie co dwa dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz ile razy dziennie karmić i w jakich ilościach- to mówi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla świeżych rodziców niesłychanie znaczące jest wiedzieć jak rozwija się maluch, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ów wiedza może być więcej powszechna.
Nie zapominaj jednak, że wiedza gatunku „typowy rozwój dziecka” definiowane są procentowo i często zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną zdolność. Pamiętajcie też, że jeśli wasz bobas jest wcześniakiem to wskazane jest dobrze wyznaczyć właściwy miesiąc rozwoju.
Zdolności maluszka w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-bobas jest się coraz bardziej symetryczny -układa głowę prosto w stosunku do tułowia. Problemem który można wychwycić będzie to, że główka skręcona jest ciągle w jedną stronę, bądź też jedno ucho jest bezustannie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, a po prawej stronie jest wydłużona.
-maluch zaczyna podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może okoliczność gdy bobas nie skręca główki w jedną stronę - jeżeli podczas zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem bobas nie skręca główki lub jakość owego skrętu jest kompletnie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że jeszcze przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu głowy. Jeżeli starsze dziecko nie może stabilnie utrzymać główki, należy ją utrzymywać, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie spełniają swojego zadania.
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, jaka w późniejszym etapie życia jawi się być dla niego często odniesieniem. Jeśli zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie rzeczy tylko jedną ręką, czy 1 ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nóżki jeszcze częściej podciągane są do góry, na początku dziecko zechce dotykać kolan, a w następnej kolejności stóp. Bobas uczy się w ten sposób swojego własnego ciała- dowiaduje się, że posiada stopy. Może to jednak robić na parę sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, w takim razie stymuluje, rozwija i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana do boku i próbować przyciągać stopy do buzi. Wypada zaznaczyć, że niedobór czynności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć wiele negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych.
Moje dziecko wykonuje to inaczej- i co z tego ?
Czasami słyszę od znajomych, że ich noworodek robi określoną czynność odmiennie aniżeli wszystkie bobasy - czy to coś złego ? http://fizjoterapeuta-sanok.pl/ więc powinno się zastanowić z jakiego powodu robi to inaczej ? Bowiem jeśli maluch ma zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z pewnego powodu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Gdy bobas w trakcie pełzania używa jednej kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to zapewne część mięśni w ciągniętej kończynie dolnej nie ma prawidłowego napięcia. Jeśli to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to negatywne konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W czasie każdego ruchu rączką, czy nogą do mózgu malucha - a konkretnie do kory ruchowej- dociera sygnał, że ów ruch nastąpił. Toteż „prawidłowy” rozwój ruchowy przynosi również poprawny rozwój mózgu bobasa.
Kto musi być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały aby straszyć świeżo upieczonych rodziców, a tylko i wyłącznie w zamiarze powiększenia świadomości rodziców ! Ciągłe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednakże grupa dzieci, która to w szczególności jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do właściwego rozwoju w największym stopniu ?
Badania demonstrują, że mimo dużej liczby rozbieżności potężne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet niemowlaki , które w wyniku różnych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeśli poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !